Perskamer

Persmateriaal

Cirque du Soleil stelt informatiemappen beschikbaar aan de pers over de verschillende shows en over het bedrijf.

Het begon allemaal in Baie-Saint-Paul, een dorpje vlak bij Quebec City in Canada. Daar trok begin jaren '80 een groep kleurrijke personages door de straten, op stelten, jonglerend, dansend, vuurspuwend en musicerend. Zij vormden 'Les Échassiers de Baie-Saint-Paul' (de steltenlopers van Baie-Saint-Paul), een straattheatergezelschap opgericht door Gilles Ste-Croix. Toen al waren de mensen in het dorp erg onder de indruk van de jonge artiesten, waaronder een zekere Guy Laliberté, de latere oprichter en CEO van Cirque du Soleil.

Biografie

Maria Bonzanigo

Componist en muzikaal manager

Maria Bonzanigo heeft nauw samengewerkt met Corteo-regisseur Daniele Finzi Pasca sinds ze in 1984 bij zijn bedrijf Teatro Sunil kwam werken (en voordat het bedrijf onder deze naam bekend was). Haar muziek vormde een onmisbaar element in een groot aantal bekende Sunil-shows, waaronder Te Amo en Tres Tristes Tangos.

Maria heeft ook als actrice en danseres meegewerkt aan diverse Sunil-producties. Bovendien was ze regisseur en choreograaf voor haar eigen muziekuitvoeringen en die van anderen.

Maria Bonzanigo leerde componeren bij Paul Glass en dansen bij Rosalia Chladek, en ontwikkelde een eigen, unieke benadering voor muziekuitvoeringen op toneel. Naast haar theaterwerk componeerde ze ook voor de alom geprezen en door Daniele Finzi Pasca geregisseerde shows Rain en Nomade van Cirque Eloize.

"In mijn ruim twintigjarige samenwerking met Daniele Finzi Pasca hebben we een eigen taal ontwikkeld", vertelt Maria. "Muziek is een wezenlijk onderdeel van deze taal - een taal waarmee we op intieme wijze met het publiek kunnen communiceren."

Bij de creatie van Corteo deelt Maria haar werkzaamheden als componist met Philippe Leduc. Zij richt zich op de muziek die door de artiesten wordt uitgevoerd, terwijl Philippe de orkestrale soundtrack voor zijn rekening neemt.

"We gebruiken artiesten en acrobaten voor een show die meer gemeen heeft met het theater dan het circus", legt Maria uit. "De muziek weerspiegelt dit theatrale aspect van de show. De stijl is een mengeling van modern en middeleeuws met Afrikaanse, Aziatische en Latijns-Amerikaanse ritmes. Eenvoudig maar tegelijkertijd vernieuwend."

Maria Bonzanigo werd in 1966 geboren in Lausanne.