Perskamer

Persmateriaal

Cirque du Soleil stelt informatiemappen beschikbaar aan de pers over de verschillende shows en over het bedrijf.

Het begon allemaal in Baie-Saint-Paul, een dorpje vlak bij Quebec City in Canada. Daar trok begin jaren '80 een groep kleurrijke personages door de straten, op stelten, jonglerend, dansend, vuurspuwend en musicerend. Zij vormden 'Les Échassiers de Baie-Saint-Paul' (de steltenlopers van Baie-Saint-Paul), een straattheatergezelschap opgericht door Gilles Ste-Croix. Toen al waren de mensen in het dorp erg onder de indruk van de jonge artiesten, waaronder een zekere Guy Laliberté, de latere oprichter en CEO van Cirque du Soleil.

Biografie

Nathalie Gagné

Visagiste

Visagiste Nathalie Gagné is al sinds haar tienerjaren gefascineerd door make-up en de invloed die make-up heeft op het acteervak. Ze heeft een studie theaterproductie gedaan aan de Cégep de Saint-Hyacinthe in Québec, en was daarna een van de eersten die afstudeerde aan de afdeling van de fameuze Parijse visagieopleiding École Christian Chauveau in Montréal.

Voordat zij aan het werk ging bij Cirque du Soleil, werkte Nathalie bij theater, film en televisie. Ze is twee keer genomineerd voor een Gémeaux-award voor beste make-up over alle categorieën. Deze onderscheiding wordt toegekend door de Academy of Canadian Cinema and Television.

De artiesten van Cirque du Soleil moeten hun eigen make-up aanbrengen en daarom betrekt Nathalie hen bij de creatie van het uiterlijk van hun personage. "In tegenstelling tot acteurs zijn acrobaten niet gewend om hun eigen gezicht te bestuderen", licht ze toe. "Een van mijn doelen is ze nu juist dát te laten doen en ze te helpen de - zoals ik ze noem - 'krachtlijnen' in zichzelf te vinden, die de basis bieden waarop hun personage kan worden opgebouwd."

“Make-up is een weerspiegeling van de ziel van het personage. Het is ook een magische manier om remmingen te laten verdwijnen,” zegt Nathalie, die sinds 1995 meer dan 1000 make-upontwerpen voor Cirque du Soleil heeft gemaakt en voor haar uiteindelijke concepten uit meer dan 5000 schetsen heeft gekozen.

Nathalie moet er ook voor zorgen dat alle make-upontwerpen met haar signatuur een eenheid vormen. Omdat de artiesten zelf hun make-up moeten aanbrengen, maken workshops in make-uptechnieken nu deel uit van de algemene training die aan artiesten van Cirque du Soleil wordt gegeven. Nathalie leert artiesten eerst hoe ze hun eigen make-up moeten doen en schrijft vervolgens voor iedere artiest een stappenplan voor het aanbrengen van de make-up.

Nathalie introduceerde nieuwe make-upconcepten voor de shows Mystère, Alegría en Saltimbanco, waarbij ze samenwerkte met regisseur Franco Dragone en kostuumontwerpster Dominique Lemieux. Na haar werk voor onder andere Quidam, “O”, La Nouba, Varekai, ZUMANITY, KÀ, Corteo, DELIRIUM, LOVE, ZAIA en CRISS ANGEL Believe is Viva ELVIS de 15e show van Cirque du Soleil waaraan Nathalie haar creatieve bijdrage levert.

“In Viva ELVIS duiken we terug in de jaren 50 en 70 met de kostuums van Stefano Canulli", zegt Nathalie Gagné. "Bij de make-up ligt de nadruk op eyeliner en valse wimpers in alle mogelijke variaties, van reeënogen tot poppenogen. Aan de traditionele zwarte eyeliner heb ik iriserende kleuren toegevoegd om de opwinding van die periode op te roepen en om de ogen te laten glinsteren in het licht. Ik heb de kunst van de verwijderbare make-up zoals we die in ZAIA en CRISS ANGEL Believe toepasten nog verder uitgebreid. In Viva ELVIS vormt deze techniek de basis voor verschillende delen van het gezicht waarop we dan andere materialen zoals extravagante valse wimpers, kant, sieraden, kristallen en zelfs latex protheses kunnen aanbrengen. Op die manier kunnen we een gezicht, en daarmee het personage, in een paar seconden compleet veranderen, zonder dat we lijm hoeven te gebruiken."

Nathalie Gagné is in 1963 geboren in Trois-Pistoles, in de regio Bas-Saint-Laurent, Québec.