Perskamer

Persmateriaal

Cirque du Soleil stelt informatiemappen beschikbaar aan de pers over de verschillende shows en over het bedrijf.

Het begon allemaal in Baie-Saint-Paul, een dorpje vlak bij Quebec City in Canada. Daar trok begin jaren '80 een groep kleurrijke personages door de straten, op stelten, jonglerend, dansend, vuurspuwend en musicerend. Zij vormden 'Les Échassiers de Baie-Saint-Paul' (de steltenlopers van Baie-Saint-Paul), een straattheatergezelschap opgericht door Gilles Ste-Croix. Toen al waren de mensen in het dorp erg onder de indruk van de jonge artiesten, waaronder een zekere Guy Laliberté, de latere oprichter en CEO van Cirque du Soleil.

Biografie

Dolores Heredia

Dramaturgisch analist - Teatro Sunil

Dramacoaches Hugo Gariulo en Antonio Vergamini van Corteo zijn afkomstig uit Teatro Sunil, de theater- en dansgroep die in 1983 door de regisseur van de show, Daniele Finzi Pasca, in Zwitserland werd opgericht.

Als overtuigd filantroop heeft Daniele de tragikomische figuur van de clown centraal gesteld bij producties van Teatro Sunil, zoals Rituale, Icaro, Aittestás, Visitatio, Te Amo en Tres Tristes Tangos, om uiting te geven aan allerlei menselijke ervaringen en gevoelens. Hij noemt Sunil met zijn klemtoon op gevoeligheid en beroering "het theater van warmte."

Hugo Gariulo en Antonio Vergamini zijn in de hoedanigheid van acteur en regisseur al jaren belangrijke leden van het creatieve team van Sunil en ze hebben nauw samengewerkt met alle artiesten van Corteo (inclusief de musici) om hun acteerprestaties naar een hoger niveau te tillen en hen kennis te laten maken met de wereld van de clown.

"Het was een uitdaging om de kwetsbare kant van de acrobaten naar voren te halen. Zij zijn natuurlijk gewend om vooral hun kracht in de schijnwerpers te zetten", zegt Hugo.

Doordat bij deze productie een grote cast betrokken is, konden de twee coaches lang gekoesterde artistieke dromen eindelijk in vervulling laten gaan. Veel van de artiesten waarmee ze werken hebben echter nog nooit eerder geacteerd. "Hun gebrek aan ervaring is een uitdaging", geeft Antonio toe. "Maar daardoor zetten ze zich ook tomeloos in en stellen ze zich meer open voor deze nieuwe ervaring. Onze grootste uitdaging was om de kwetsbare kant van de acrobaten naar voren te halen. Wij willen graag dat iedere artiest iets unieks bijdraagt."

Op de vraag of hij de show wil beschrijven, antwoordt Hugo dat het podium wordt gevuld met talrijke droombeelden en menselijke gevoelens. "De artiesten gaan niet schuil achter een dikke laag make-up en grootse kostuums. Ze zullen zichzelf voorstellen aan het publiek", voegt hij toe. "We wilden dat het publiek in hun gezichten de kinderen ziet die ze ooit waren en de oude mensen die ze zullen worden."

Dolores Heredia is in 1966 geboren in Mexico.